Suomi-brändivaltuuskunta luovutti loppuraporttinsa tänään ulkoministeri Alexander Stubbille. Valtuuskunta on aivan oikein oivaltanut saman minkä monet suomalaisista jo aikoja sitten: Suomen tulevaisuus on muun muassa suomalaisen luonnon konkreettisessa ja imagon hyödyntämisessä. Valtuuskunta mainitsee erityisesti luomutuotannon, puhtaat vesistöt, luonnonrauhaan perustuvan matkailun ja luonnonantimien viennin tulevaisuuden menestystuotteina.
Arvovaltaisen valtuuskunnan raportti näyttää olevan Suomen viimeaikaisen reaalipolitiikan kanssa täysin ristiriidassa. Työ-ja elinkeinoministeriö on viime vuodet ”brändännyt” Suomesta kaivos-ja ydinenergiamahtia uraanikaivoksineen. Rauhallista luontoa ei löydy eikä puhtaita elintarvikkeita tuoteta kaivoksen läheisyydessä tai ydinvoimalan takapihalla.
Uraanin ja ydinvoiman imagovaikutus tulee olemaan valtava. Esimerkiksi erittäin ydinvoimakriittisestä Saksasta tuli Tilastokeskuksen mukaan v.2009 Suomeen 332 000 matkailijaa, mutta ympäristöjärjestöt ovat Saksassa jo kiinnostuneet Suomen ydinvoima – ja uraanipolitiikasta. ”Säteilevää” imagoa on erittäin vaikea myöhemmin muuttaa. Vielä meillä on mahdollisuus muuttaa kurssia, haudata kaikki keskeneräiset ydinreaktori-ja uraanikaivoshankkeet, leikata uusiutumattominen luonnonvarojen kulutusta, ja brändätä Suomi ihan aidosti luonto-ja ihmisläheisenä maana.
Animaatio ja valtuuston loppuraportti täällä: http://www.tehtavasuomelle.fi/
The country brand expert group of Finland has given it's final raport today to the foreign affairs minister Alexander Stubb. The report seems to contradict the current policy of Finland to encourage building of more nuclear power and opening uranium mines as the report recommends branding Finland with clean nature, clean waters and organic food. The report can be downloaded (in English, Finnish and Swedish) at http://www.tehtavasuomelle.fi/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti